Het Nederlandse IM Efficiency wil zonnepanelen op vrachtwagens installeren, zodat deze geen diesel meer gebruiken voor de elektronica aan boord. Daarmee bespaart een truck maximaal 5,5 procent brandstof per jaar, wat 6000 kg CO2 scheelt. De laatste tests van de techniek beginnen in juni.
Het gaat om flinterdunne, flexibele zonnecellen. Ze wegen drie keer zo weinig als gewone zonnepanelen en zijn dunner omdat er geen metalen frame omheen zit, zoals bij standaardpanelen. De stroom van de panelen gaat naar een batterijsysteem, dat aangesloten is op de accu van de vrachtwagen.
Dit systeem bemoeit zich dus niet met de interne bedrading van een truck. Dat is belangrijk, weet IM Efficiency-CEO Martijn Ildiz. “Vrachtwagens zijn steeds complexer geworden, ook in hun elektronica. Doordat we de zonnepanelen niet-invasief aansluiten, zijn er geen aanpassingen in de elektronica van de truck zelf nodig.”
De batterij zorgt ervoor dat er ook in de avond of in een lange tunnel stroom is. Ook spaart het de dynamo van de vrachtwagen, die het tegenwoordig zwaar heeft. “Vrachtwagens gebruiken nu tientallen procenten meer stroom dan een paar jaar geleden. Ondertussen wordt de dynamo afgeknepen om brandstof te besparen. Dat zorgt voor problemen; de accu van een vrachtwagen is relatief vaak leeg, en dan moet de auto een tijd stationair draaien.”
Dat systeem is dus weinig efficiënt en de zonnepanelen bieden uitkomst. Ildiz denkt dat er maximaal een besparing van 5,5 procent mogelijk is, afhankelijk van de routes die een vrachtwagen rijdt. “De terugverdientijd is hoe dan ook maximaal drie jaar. Dan is het interessant voor vervoerders om dit systeem aan te schaffen.” In een branche waar grote investeringen worden gedaan voor een paar procent brandstofbesparing, kunnen de zonnepanelen interessant zijn.
De zonnepanelen bieden niet alleen brandstofbesparing. “Als vrachtvervoer in de toekomst elektrisch en emissievrij is, kunnen de zonnepanelen de rijafstand van de wagens vergroten. Relatief hebben vrachtwagens een enorm oppervlak, waardoor zonnepanelen ervoor zorgen dat je aanzienlijk verder kan rijden op een volle autobatterij.”
In juni beginnen de laatste tests, die mede mogelijk zijn dankzij een recente investering van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. In september moet het systeem gelanceerd worden en kunnen vervoerders het laten installeren.
Bron: duurzaambedrijfsleven.nl