Vliegen op zon, lange afstand rijden op waterstof

Het vliegtuig de Solar Impulse vloog op alleen zonne-energie de wereld rond. Bertrand Piccard, medeoprichter van Solar Impulse, kijkt vooruit en stelt dat elektrische passagiersvliegtuigen over minder dan tien jaar realiteit zijn.

Piccard is samen met Andre Borschbert verantwoordelijk voor de Solar Impulse, het eerste vliegtuig dat een reis rond de wereld voltooide op enkel zonne-energie.

Sinds de succesvolle vlucht verwacht Piccard dat het in de toekomst mogelijk is om kleine passagiersvliegtuigen op elektriciteit te laten vliegen. “Over tien jaar bestaan er elektrische vliegtuigen die vijftig mensen over kleine afstanden kunnen vervoeren”, zei de oprichter van Solar Impulse

 

 

 

Ad van Wijk, voormalig CEO van Econcern en nu hoogleraar future energy systems van TU Delft: Waterstofauto’s rijden ook op stroom. Alleen komt de elektriciteit niet uit een batterij maar uit een brandstofcel die waterstof door middel van een chemische reactie omzet in stroom. Voltanken duurt bij zo’n auto maar een paar minuten. En door de hoge energiedichtheid van waterstof heeft een brandstofcelauto een veel grotere actieradius dan een batterijauto.

Elektrisch aangedreven voertuigen zullen niet verdwijnen. De elektrische fiets en scooter, maar ook vorkheftrucks en auto’s voor lokaal gebruik werken prima met een batterij. Maar bij vervoer over grotere afstanden kom je al gauw bij waterstof uit, voor de auto, maar dus ook voor bussen, taxi’s, vrachtwagens en ook schepen.

Van Wijk denk dat binnen tien jaar de waterstofauto het in aantal wel zal winnen van de elektrische.