Sociale ondernemingen worden koplopers

In Nederland winnen sociale ondernemingen in rap tempo terrein. ‘Dat komt onder andere omdat zij op eigen initiatief met elkaar een geïntegreerd ecosysteem hebben opgebouwd’, zegt Renate de Lange, bestuurslid van PwC en verantwoordelijk voor Corporate Responsibility. Een van de geleerde lessen is dat de ondernemers zich verenigen op eigen initiatief, oftewel bottom-up. Ook delen zij kennis en ervaringen en bouwen zo samen een eigen ecosysteem. In fases betrekken zij steeds meer partijen, zoals netwerken en platforms, lokale overheden, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen, financiers en consumenten.
Zo krijgt de sector toegang tot essentiële zaken als ondersteuning, training en coaching, financiering en netwerken. ‘De social enterprise sector heeft zich internationaal opgewerkt van de achterhoede naar een koploperpositie’, zegt Willemijn Verloop, oprichter van Social Enterprise NL en Social Impact Ventures.
Accountants- en adviesbureau PwC ondersteunt al vanaf 2012 de social enterprise sector met haar kennis en expertise en heeft door middel van interviews met 40 sociaal ondernemers en experts onderzocht welke factoren bijdragen aan die groei. Dit onderzoek heeft PwC gebundeld in een uniek rapport met daarin zeven geleerde lessen. Deze publicatie werd gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Social Capital Markets (SOCAP) conferentie, een driedaags internationaal evenement in San Francisco waar duizenden sociaal ondernemers en impactinvesteerders samenkomen.
Lees het hele artikel op: Duurzaam Nieuws