Onze heilige koe wordt vaak daadwerkelijk verdedigd alsof deze een heilige is. Rijd jij nog een diesel auto, dan ben je volgens de elektrische rijder een fossiele sukkel. De diesel rijder gelooft echter niet in die auto’s op batterijtjes en wacht liever tot er betaalbare waterstof auto’s zijn.
Een echte Nederlander vraagt zich af bij de energietransitie: Wat kost me dat?
Hierbij gaan we niet zozeer in op de aanschafkosten van de auto zelf, aangezien deze steeds dichter bij elkaar komen te liggen, maar op de kosten om er mee te rijden. Om alles vergelijkbaar te maken wordt alle benodigde energie om te rijden omgezet naar kWh (kilo-Watt-uur).
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Elektrisch rijden
De elektrische rijder komt met 1 kWh aan elektrische energie ongeveer 5 km ver. De kosten van deze kWh worden echter bepaald door de wijze waarop de elektrische rijder zijn auto kan opladen. Doet hij dit thuis of op kantoor dan betaalt hij € 0,20 per kWh, maar langs de weg kan dit oplopen tot € 0,35 of zelfs € 0,60 per kWh bij de snelladers van Fastned. De kosten variëren daarmee van 4 eurocent per kilometer als je thuis kan opladen tot 7 of 12 eurocent per kilometer als je langs de snelweg oplaadt.
Rijden op waterstof
De hoeveelheid waterstof wordt uitgedrukt in kilogram, waarbij 1 kg gelijk staat aan 33 kWh energie. Waterstof is prijzig en kost ongeveer €10,- per kilogram. Met 1 kilogram waterstof kan je ongeveer 100 km rijden. Omgerekend betekent dit dat je momenteel ongeveer 10 eurocent per kilometer kwijt bent.
Belangrijk om te weten is dat duurzame waterstof met elektriciteit moet worden gemaakt en voor elke 1 kWh waterstof energie, 2 kWh elektriciteit nodig is.
Samenvatting
De elektrische rijder is op dit moment per kilometer het goedkoopste uit, zeker als hij thuis of kantoor kan opladen en ook nog eens met zonnepanelen zijn eigen energie opwekt. Daarnaast is een elektrische auto het goedkoopste in onderhoud omdat er weinig bewegende onderdelen in zitten die kunnen verslijten. Rijden op waterstofgas is op dit moment net zo duur als diesel, en heeft evenzo last van hogere onderhoudskosten.
Kies je dus voor de laagste kosten per kilometer, dan kies je voor elektrisch rijden.
Bron: ecoburen.nl door Steven Hulst