Afgelopen week ontstond commotie over de zestigduizend pruimen van boer Hamelink uit Zeeland die dreigden te worden doorgedraaid omdat ze 3 millimeter te klein waren. Tegelijkertijd verkocht Albert Heijn pruimen in de bonus, met vermelde landen van oorsprong Chili en Zuid-Afrika. Albert Heijn, die veel kritiek kreeg te verduren, verweerde zich door aan te geven dat de in haar winkels vermelde oorsprong van de pruimen een fout was: de oorsprong was niet Chili maar onze Betuwe. Om precies te zijn: Halmfruit en Van Elst uit Lienden.
Foodwatch heeft sterk de indruk dat het recht van consumenten om informatie over het land van herkomst te kunnen zien, zoals ook vastgelegd in de wet, onvoldoende serieus wordt genomen door de supermarkten. Om die reden is foodwatch een klachtenprocedure gestart bij de Reclame Code Commissie tegen Albert Heijn en Jumbo om hierover een uitspraak van de Reclame Code Commissie te krijgen. Een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie neemt over het algemeen, inclusief verweer en zitting, 2 tot 3 maanden in beslag.
Door de aandacht van de media is Hamelink van zijn pruimen afgekomen. Het zou sowieso fijn zijn als supermarkten in de seizoenen in onze kersen-, aardbeien-, appel-, peren-, en pruimentijd de producten uit eigen land inkopen en dat inderdaad ook nog op het etiket vermelden!